}

Zimní plavání

sk.7 Zimní plavání
Laušman Radek 1977
Maruška Jindřich 1979
Nováková Dita 1987
Požárský Vlastimil 1964
Profeta Aleš 1978
Škarohlíd Marcel 1972
Škarohlídová Lucie 1982
Valihrachová Wanda 1990

Otužilecká činnost či zimní plavání je u nás nové a tak bych si dovolil použít pár slov Marcela Škarohlída, který je tahounem otužileckého segmentu :

Pokud to vezmu velmi černobíle (tak 90% reálu), na závodech v zimním plavání (dospělí) se potkávají dvě skupiny – otužilci, kteří začali závodně plavat (tam patřím i já) a závodní plavci, kteří se začali otužovat. Vyhrávají zejména ti z druhé skupinky. U dorostenců se závodů účastní většinou jen závodní plavci.

Existují zde výkonnostní stupně, které se vyplavávají jen do teploty vody 4°C a ještě k tomu postupně (nemůžete dát rovnou nejdelší trať, přestože na to máte). Takových závodů je málo a tak získání stupňů není snadné. Rozlišuje se voda ledová (do 4°C), studená (do 8°C) a chladná (8,1 a výš°C). Jsou časové limity dle teploty vody, např. do 4°C je limit 22 min na všechny tratě (100, 250, 500, 750 a 1000, dorostenci jen 250 m) a rozlišuje se voda stojatá, tekoucí a rychle tekoucí.

Plavou se tři základní soutěže MČR volný způsob, MČR prsa (+Duatlon – je součtem výsledků obou MČR) a závody ČP. Závody ČP se plavou zpravidla od října do dubna skoro každý týden. Na MČR (obojí) jsou kvalifikační limity často vztažené k teplotě, času a výkonnostnímu stupni. Tento rok s ohledem na teplotu bylo např. MČR prsa otevřené pro všechny registrované plavce.

Za poslední léta byla účast v dorostencích mizivá, zpravidla do 5 závodníků. Pro klasické závodní plavce-dorostence zde vidím potenciál získání titulů MČR právě proto, že není nutné absolvovat více závodů než jen závody MČR. K tomu bych doporučil jeden či dva závody ve vodě do 4°C k postupnému získání výkonnostních stupňů. Samozřejmě, pokud by to někoho pohltilo, pak by mohl klidně i další závody v rámci ČP (i závody MČR se do ČP započítávají).

Ohledně tréninku by bylo vhodné využít ještě tuto dobíhající sezonu právě s ohledem na to, že stejně jinak trénovat nemohou. Cílem je, aby si toto jaro zvykli na studenou vodu a časově se dostali na 3-4 min ve vodě ledové (dá se za jeden měsíc). Trénink 3x týdně na Lesním koupališti (za 14 dní se vypouští!). Duben, květen je voda už teplejší (5-8°C), chodíme na přehrady, delší tratě, delší časy. Jakmile začnou dorostencům normální tréninky, stačilo by kromě standardního tréninku ještě 1x týdně ven do studené vody. To samé přes léto za studenou vodou (13 -17°C) 2-3x měsíčně do vodopádů v Jizerkách. Od září opět přehrady či Lesní koupaliště 1-2x týdně udržovat otužilost. Dorostenci získají obecnou otužilost, velkou odolnost vůči teplotním výkyvům (funguje i lepší snášení vyšších teplot), lepší imunitu a voda v některých krytých bazénech (vyhlášených studenou vodou) jim přijde najednou teplá :-).

Pro účast na závodech a trénincích je nutná zdravotní prohlídka včetně ergometrie (zátěžového testu). Výjimečně by se dalo uvažovat i o žácích ročníku 2008, příští sezonu 21/22 už budou moct závodit v ZP.

Vybavení pro zimní plavání kromě plavek a klasické plavecké čepice jsou špunty do uší (ochrana před zánětem) a neoprénová čepice (https://www.sport365.cz/agama-neoprenova-cepice-eddy-3-mm-pro-otuzilce-na-zimni-plavani/?v=2022186&utm_source=zbozi&utm_medium=ppc&utm_campaign=product&utm_content=feed). Běžně se na závodech používají obě čepice. Bez této výbavy se nedoporučuje potápět hlavu v ledové vodě. Hlava se nedá otužovat, dá se jen naučit potlačit bolest.

Případné další dotazy rád zodpovím. Naše skupina otužilců (nejen členové PKLBC) se skládá z převážně starších, tedy i rodiče bez zdravotních problémů se mohou přidat.

S díky a pozdravem,

Marcel Škarohlíd